Technika kierowania pojazdem

  Rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej 
z dnia 13 lipca 2012 r. 
w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, …….

Przygotowanie do jazdy.

1. Fotel – przed wejściem do pojazdu fotel odsuwasz maksymalnie do tyłu,
– najpierw ustawiasz wysokość fotela, wzrok w połowie przedniej szyby,
– odległość fotela do pedałów – należy odsunąć jak najdalej do tyłu, tak jednak, aby lewą nogą można było swobodnie wcisnąć pedał sprzęgła.
– oparcie należy ustawić tak, aby ręką można było sięgnąć do umownej godz. 12 na kole kierownicy, bez odrywania pleców od oparcia.

2 . Lusterka (aby można było regulować lusterka , musisz przekręcić kluczyk w stacyjce do pozycji żeby zapaliły się kontrolki) należy ustawić tak, aby w lewym lusterku kierujący widział fragment lewego boku pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem, a w lusterku prawym fragment prawego boku pojazdu i obszar przestrzeni po prawej stronie za pojazdem. W lusterku wewnętrznym kierowca powinien widzieć przestrzeń za pojazdem w osi jazdy.
( Zobacz zdjęcia na stronie Obsługa Skody Fabia)

3. Zagłówek powinien być ustawiony tak, aby był blisko za głową, na wysokości głowy.

4. Zapięcie pasów.

5. Uruchomienie silnika – dźwignia zmiany biegów z pozycji na „luzie”; wciskasz sprzęgło do oporu, przekręcasz kluczyk w stacyjne;
W czasie jazdy gdy silnik zgaśnie, wystarczy wcisnąć sprzęgło do oporu, silnik ponownie się uruchomi. Skoda Fabia na system START – STOP

6. Włączasz światła mijania.

Przełożenie dźwigni zmiany biegów – otwarta dłoń prawej ręki prowadzimy dźwignię. Z zachowaniem prawidłowego ułożenia dłoni na gałce dźwigni, w zależności od włączania poszczególnych biegów, albo prostoliniowego prowadzenia dźwigni lub zachowania kątów prostych. (sekundowy akcent na tzw. luzie) Odpowiedniego rytmu.

Ruszenie
1. Wciskasz sprzęgło – do oporu,
2. Włączasz bieg pierwszy, 
– upewniasz się czy hamulec pomocniczy jest zwolniony !!!
3. Zwiększasz obroty silnika (dodajesz „gazu”)
4. Jednocześnie zaczynasz puszczać sprzęgło,
5. Jak pojazd zacznie ruszać, 
6.W tym momencie przytrzymujesz sprzęgło na parę sekund.
7. Po paru sekundach, płynnym ruchem całkowicie puszczasz sprzęgło.
8. Rozpędzasz pojazd.

26. Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, osoba egzaminowana powinna dokonywać zmiany biegu na wyższy w momencie, kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę, a pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim pojazd osiągnie 50 km/h


Zmiana biegu na kolejny wyższy :

szybko puszczamy pedał „gazu”  
– wciskamy sprzęgło do oporu,
– zmieniasz bieg na kolejny wyższy, po zmianie biegu,
– płynnym ruchem puszczasz sprzęgło,
– zaczynamy dodawać „gazu”, 
– rozpędzasz pojazd.

Gdy rozpędzasz pojazd pod wzniesienie obroty silnika muszą być większe.

27. Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania. 

Zmiana biegu w dół:
– puszczasz nogę z „gazu” jak to nie wystarczy > hamujesz ,
– zmniejszasz prędkość jazdy, do odpowiedniej,
– następnie zmieniasz bieg na odpowiedni niższy
– około +/- :
poniżej  30 km/h bieg II 
poniżej 40 km/h  bieg III 
poniżej 50 km/h bieg IV 

– po zmianie biegu na niższy (redukcji biegu)

– płynnym ruchem puszczasz sprzęgło, 
– do hamowując silnikiem,

Opisany sposób zmiany biegu w dół dotyczy sytuacji:
– przed skrętem w prawo lub w lewo na skrzyżowaniu,
itd.

 
Hamowanie 

Dwa cele hamowania:
1) zmniejszenie prędkości jazdy.
W czasie hamowania nie należy naciskać pedału sprzęgła.
Pojazd poruszający się na biegu neutralnym lub z wciśniętym sprzęgle ma gorszą sterowność.
Nie może być zastosowany jeden z elementów sterujących prędkością jazdy, hamownie silnikiem i dociążenie przednich kół. 

2) zatrzymanie pojazdu.
– pojazd jadący szybko należy zatrzymać, naciskając najpierw hamulec, zmniejszając prędkość jadącego pojazdu,
– a w końcowej fazie hamowania naciskając sprzęgło ( do oporu), w celu odłączenia silnika od kół napędowych,
– hamując w ten sposób wykorzystujemy hamowanie silnikiem.

2a) Zatrzymanie pojazdu. 
– przy małej prędkości:
– najpierw wcisnąć sprzęgło – energicznie, szybko do oporu, 
– zaczynasz łagodnie hamować,  
– trzymasz cały czas wciśnięte sprzęgło, 
– wyłączasz bieg – dźwignia zmiany biegów w pozycji na „luzie”
– możesz puścić sprzęgło,
– cały czas musisz trzymać pedał hamulca !!! pojazd może się toczyć.

Kręcenie kierownicą, 
Skręty manewrowe, skręty szosowe.

Kręcenie kierownicą.
Przypomnienie o układzie rąk na kierownicy, przygotowanie do skrętu, praca rąk.
Skręty manewrowe:
Przygotowanie do rozpoczęcia skrętu, przy skręcie w lewo lewą rękę należy umieścić na umownej godz. 12 koła kierownicy.
Przy skręcie w prawo prawą rękę należy umieścić na umownej godz. 12 koła kierownicy. Wykonywanie skrętów w lewo i w prawo z przekładaniem rąk.


Zadanie egzaminacyjne.
Ruszanie na wzniesieniu przy użycia hamulca pomocniczego „ręcznego”

1 – Zatrzymujemy się za pomocą hamulca zasadniczego.
2 – Zaciągasz hamulec pomocniczy (ręczny)
3 – Włączasz bieg I
4 – Zwalniasz blokadę – przycisk (żeby go zwolnić, wciskając musisz szarpnąć dźwignię do góry)
5 – Dalej trzymasz dźwignię do góry i wciśnięty przycisk .
6 – Zaczynasz zwiększać obroty silnika (dodajesz gazu)
7 – Jednocześnie zaczynasz puszczać sprzęgło, do momentu aż pojazd zaczyna ruszać ( przód pojazdu zaczyna lekko podnosić się)
8 – Noga na sprzęgle zatrzymuje się w tej pozycji.
9 – W tym momencie zwalniasz hamulec pomocniczy (ręczny)
10 – Przejeżdżasz kilka sekund z nogą trzymaną w tej samej pozycji.

Zakaz patrzenia na dźwignię zmiany biegów, w czasie jazdy.
Zakaz – jazdy długotrwałej z nogą trzymaną nad sprzęgłem.
Zakaz jazdy na luzie, zakaz jazdy długotrwałej z wciśniętym sprzęgłem – brak hamowania silnikiem;
Ważne Jeżdżąc w górach na jakim biegu wjeżdżasz, na takim biegu zjeżdżasz z góry, wykorzystujesz hamowanie silnikiem.