Spis:
– parkowanie równoległe,
– parkowanie prostopadłe,
– parkowanie skośne,
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA1)
z dnia 24 lutego 2016 r.
w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia,
egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych
sprawach2)
Tabela Nr.6
Wykonanie jednego z następujących manewrów parkowania (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii B i B1):
Parkowanie równoległe.
– równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (manewr jest wykonywany, jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania – możliwa jedna korekta toru jazdy) – wjazd tyłem – wyjazd przodem, przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2-krotność długości pojazdu egzaminacyjnego; w trakcie wykonywania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy; po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego; w przypadku gdy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonywania manewru nie może najechać na krawężnik. W przypadku błędnego wykonania manewru parkowania możliwe jest wykonanie manewru w innym miejscu wskazanym przez egzaminatora, a w razie braku możliwości znalezienia miejsca do wykonania manewru dopuszcza się zamiennie wykonanie innego manewru parkowania.
Wskazówki:
– Podjeżdżając musisz ustawić pojazd w odległości około 1 metra,
– Z włączonym kierunkowskazem,
– Podstawą parkowania jest prawidłowe ustawienie lusterka,
Pkt.1
– jedziesz na prostych kołach do momentu,
– żeby z lusterka zniknie pojazd zaparkowany,
– wykonujesz pełny skręt w prawo, do oporu kierownicy.
Pkt.2
– na skręconych kołach jedziesz do momentu aż przednia klamka dojedzie do krawężnika,
– w tym momencie prostujesz koła.
Pkt.3
– na prostych kołach dojeżdżasz do krawężnika,
– jak zniknie jezdnia (asfalt),
– wykonujesz pełny skręt w lewo.
Pkt.4
– na skręconych kołach dojeżdżasz do krawężnika,
– do momentu aż ustawisz pojazd równolegle do krawężnika,
– prostujesz koła.
– Sukces 🙂
– Jak zaparkujesz dźwignię zmiany biegów ustawiasz na „luz”, zaciągasz ręczny.
Parkowanie prostopadłe.
– prostopadłe – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
Wskazówki.
Moment podjęcia decyzji do skrętu kierownicą,
Gdy twoje ramię dojedzie do połowy pojazdu zaparkowanego +/-.
– Jak zaparkujesz dźwignię zmiany biegów ustawiasz na „luz”, zaciągasz ręczny.
Ostrzeżenie !!!
– Przed ruszeniem do tyłu oceniasz sytuację dookoła pojazdu i w trakcie cofania cały czas się rozglądasz.
– Wyjeżdżając po parkowaniu prostopadłym lub skośnym, musisz zwrócić uwagę na moment podjęcia decyzji do skrętu kierownicy.
Ustalenie kierunku po parkowaniu prostopadłym lub skośnym:
– proszę kontynuować jazdę – jedziesz w tym samym kierunku w którym jechałaś(eś) włączasz ten sam kierunkowskaz jak przed parkowaniem, który wskazuje w którą stronę masz kręcić kierownicą.
– proszę wyjechać w prawo – włączasz prawy kierunkowskaz, który wskazuje kierunek w którą stronę kręcisz kierownicą.
– proszę wyjechać w lewo – włączasz lewy kierunkowskaz, który wskazuje kierunek w którą stronę kręcisz kierownicą.
– proszę zawrócić – włączasz kierunkowskaz odwrotny jak przed parkowaniem, który wskazuje kierunek w którą stronę masz kręcić kierownicą.
Gdy w czasie jazdy nie wiesz na jakiej drodze się znajdujesz nie dostrzegłeś(aś) znak droga jednokierunkowa, nie zmieniasz kierunku jazdy.
– skośne – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
Podjęcie decyzji do skrętu:
– Jak jest wyznaczona linia, to twoje ramię dojeżdża do linii,
– Jak nie ma linii, to musisz zobaczyć boczne lusterko pojazdu przy którym parkujesz.
– Jak zaparkujesz dźwignię zmiany biegów ustawiasz na „luz”, zaciągasz ręczny.