Technika kierowania pojazdem - Nauka jazdy.

Spis :
1. Przygotowanie się do jazdy  

2. Posługiwanie się sprzęgłem
2a Ruszanie na wzniesieniu.
3. Obsługa dźwigni zmiany biegów
4. Jazda energooszczędna 
5. Kręcenie kierownicą:
6. Ogólne zasady jazdy do tyłu,
7. Hamowanie
8. Jazda w ruchu miejskim

9. Obsługa Toyoty Yaris - wycieraczki, lusterka, fotel, kierownica.
10. Charakterystyki pojazdów.
11.Jazda w trudnych warunkach, poślizg. 

Podstawą zdania egzaminu jest jazda zgodna z techniką kierowania pojazdem.

   Rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej 
z dnia 13 lipca 2012 r. 
w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, .......

Zadania egzaminacyjne dotyczące techniki kierowania pojazdem: 

Na placu manewrowy - Arkusz: 
poz.1 - Sprawdzenie stanu technicznego pojazdu.
poz.1 - Przygotowanie się do jazdy.
poz.2 - Ruszenie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu. 
poz.6 - Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
W ruchu drogowym - Arkusz:
poz. 26 - Właściwa zmiana biegów jazda energooszczędna.
poz. 27 - Hamowanie silnikiem jazda energooszczędna.
poz. 34 - Respektowanie zasad techniki kierowania.
poz. 34 - Dotyczy wszystkich poniższych zagadnień.
 

 

Uruchomienie silnika.

 Przed ruszeniem. 

- należy ocenić sytuacja dookoła pojazdu, upewnić się o możliwości jazdy, wykluczyć stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zagrożenie dla zdrowia i życia osób.
Kierunkowskaz włączasz jak jest wymagany.


Ruszenie

Ruszenie opis dla początkujących:
1. Wciskasz sprzęgło energiczne do oporu.
2. Włączasz bieg pierwszy - upewniasz się czy hamulec pomocniczy jest zwolniony,
3. Zwiększasz obroty silnika (dodajesz gazu)
4. Jednocześnie zaczynasz puszczać sprzęgło,
5. Do momentu aż pojazd zacznie ruszać,
6. W tym momencie przytrzymujesz sprzęgło na parę sekund.
7. Po paru sekundach dalej całkowicie puszczasz sprzęgło.
8. Po puszczeniu sprzęgła nogę odstawiasz na wspornik obok sprzęgła.
9. Rozpędzasz pojazd dodając "gazu" zwiększasz obroty silnika.

Zakaz - jazdy długotrwałej z nogą trzymaną nad sprzęgłem.  

 


Dlaczego auto Ci gaśnie przy ruszaniu.

 Jak należy prawidłowo puszczać pedał sprzęgła.

 

Odpowiedz: 
Po pierwsze - w pkt.2 następuje ruszenie (inaczej -  ciągnięcie, zasprzęglenie, półsprzęgło), 
W tym momencie przytrzymujemy sprzęgło na parę sekund.
To jest najważniejszy moment, dlatego tak ważne jest wyczucie pkt.2 
W poszczególnych autach pkt.2 może występować na różnych wysokościach.

Po drugie  puszczając sprzęgło, pieta powinna być oparta o podłogę, stosując taki sposób, możemy precyzyjniej wyczuć moment zasprzęglenia (półsprzęgło).

Po trzecie - masz nieprawidłowo ustawiony fotel - zobacz ustawienie fotela.

 

 

Zadanie egzaminacyjne Arkusz poz.26

 

26. Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E); w zakresie prawa jazdy kategorii B i B+E osoba egzaminowana powinna dokonywać zmiany biegu na wyższy w momencie, kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę, a pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim pojazd osiągnie 50 km/h; w zakresie pozostałych kategorii prawa jazdy osoba egzaminowana powinna utrzymywać prędkość obrotową silnika w zakresie zielonego pola pracy oznaczonego na obrotomierzu pojazdu egzaminacyjnego.

Opis dla początkujących. 

Przy zmianie biegu na wyższy – kolejność; 
1 - najpierw
 (1 sekundę wcześniej) szybko puszczamy pedał „gazu”  jednocześnie wciskamy sprzęgło do oporu – energicznie (szybko),  
2 - po wciśnięciu sprzęgła - dokonujemy zmieniamy biegu, 
Po zmianie biegu na wyższy:
najpierw zaczynamy łagodnie puszczać sprzęgło
- w momencie zasprzęglenia (półsprzęgła) przytrzymujesz sprzęgło na 1 do 2 sekund, 
- kontynułując jazdę, zaczynamy dodawać „gazu” 
- i puszczasz sprzęgło całkowicie. 
- rozpędzasz pojazd tak żeby obroty wzrosły do około 2000 obr/min i zmieniasz na kolejny bieg wyższy.

Gdy rozpędzasz pojazd pod wzniesienie obroty silnika muszą wzrosną do około 2500obr/min.

 

 Zadanie egzaminacyjne Arkusz poz.27

27. Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania, czyli wykorzystując obroty silnika hamujemy, podczas zwalniania lub zatrzymania pojazdu. 


Hamowanie silnikiem opis:
- puszczasz nogę z "gazu" jak to nie wystarczy hamujesz,
- zmniejszasz prędkość jazdy,
- nastepnie zmieniasz bieg na odpowiedni niższy,
Po zmianie biegu na niższy:

zaczynamy łagodnie puszczać sprzęgło
- w momencie zasprzęglenia (półsprzęgła) przytrzymujesz sprzęgło na 1 do 2 sekund - następnie powoli puszczasz sprzęgło całkowicie. 
- dohamowując silnikiem.
- w końcowej fazie wciskasz sprzęgło, hamując do zatrzymania pojazdy.   

Opis powyżej - zmiana biegu w dół - dotyczy hamowanie silnikiem w różnych sytuacjach:

- do skrzyżowania,
- od ostrego zakrętu,
- dojeżdżając do sygnalizacji świetlnej gdy jest nadawany sygnał czerwony. 
- również dojeżdżając do miejsca zatrzymania w związku z ustawieniem znaku stop lub ustąp pierwszeństwa, 
- gdy jedziesz z góry i musisz dokonać redukcji biegu np. przed skrętem w prawo na dwójkę, to przed wciśnięciem sprzęgła musisz użyć delikatnie hamulca !!! ( w zależności od potrzeby, uwzględniając sytuację)

Zakaz pokonywanie skrętów w prawo lub w lewo na skrzyżowaniach z wciśniętym sprzęgłem!  
Zakaz jazdy na luzie, zakaz jazdy długotrwałej z wciśniętym sprzęgłem - brak hamowania silnikiem;

 

 

Prawidłowe posługiwanie się dźwignią zmiany biegów.

 

Objaśnienie !!! 
- pozycja dźwigni zmiany biegów ustawiona na luzie to nazwa potoczna, prawidłowo > pozycja neutralna lub bieg jałowy.
Wskazówka.
Układ rąk dla każdej pary biegów jest inny:
dla {1 i 2}  dla {3 i 4 } dla { 5 i 6 }
Obowiązek - dzwignię zmiany biegów obsługujemy otwartą ręką.

 


     

 



        

Zmieniając bieg 
z jedynki na dwójkę oraz z dwa na jeden 
prowadzimy dźwignię w linii prostej, eliminujemy ruch zbędny na luz. 
Identycznie: 
z trójki na czwurkę i z czwórki na trójkę,
z piątki na szóstkę oraz z szóstki na piątkę.



Zawsze akcentujemy pozycję na luzie (sekundowe zatrzymanie dźwigni w pozycji luzu) zmieniając biegi np:
- z dwójki na trójkę,
- z czwórki na dwójkę,
- z piątki na dwójkę,
- z szóstki na trójkę, 
- itd.,
Unikniemy błędu włączenia biegu pierwszego lub piątego, zamiast trzeciego.  

 



Ruszanie na wzniesieniu przy użycia hamulca pomocniczego „ręcznego”

 


Opis dla początkujących.
1 - Zatrzymujemy się za pomocą hamulca zasadniczego.
2 - Włączasz bieg pierwszy.
3 - Zaciągasz hamulec pomocniczy (ręczny)
4 - Zwalniasz przycisk (żeby go zwolnić wciskając musisz szarpnąć dźwignię do góry)
5 - Dalej trzymasz dźwignię do góry.
6 - Zaczynasz zwiększać obroty silnika (dodajesz gazu)
7 - Jednocześnie zaczynasz puszczać sprzęgło, do momentu aż pojazd zaczyna ruszać ( przód pojazdu zaczyna lekko podnosić się)
8 - Noga na sprzęgle zatrzymuje się w tej pozycji.
9 - W tym momencie zwalniasz hamulec pomocniczy (ręczny)
10 - Przejeżdżasz kilka sekund z nogą trzymaną w tej samej pozycji.

 

Ruszając z hamulca zasadniczego.  


 


 
Hamowanie - prawidłowe posługiwanie się pedałem hamulca.

Kolejność czynności zatrzymując pojazd wykonujemy w zależności od sytuacji:

 

Pojazd jadący wolno - zatrzymanie.

Ważne.
Hamowanie musi być łagodne i przewidywalne dla pozostałych uczestników ruchu drogowego, jadących za twoim pojazdem, rozpoczynając hamowanie musisz się upewnić w lusterku, w jakiej odległości znajduje się pojazd jadący za tobą. Dojeżdżając do przejścia dla pieszych, sygnalizacji świetlnej itd. 

 

 

 

Kręcenie kierownicą, 
Skręty manewrowe, skręty szosowe.
Prawidłowa ocena toru jazdy pojazdu – jadąc do tyłu – cofając.

Ustalenie prawej strony pojazdu - ustalenie lewej strony pojazdu.
Podczas cofania –  obserwujemy tor jazdy w prawym lusterku.
Gdy tył pojazdu odjeżdża od prawej strony krawężnika lub linii. 
Kierownicę skręcamy w prawo, czyli dokręcamy do prawej  linii lub krawężnika.
Natomiast gdy tył pojazdu najeżdża na linię lub krawężnik, kierownicę skręcamy w lewo, czyli odkręcamy od linii lub krawężnika.
   
Podczas cofania – jadąc do tyłu gdy obserwujemy tor jazdy w lewym lusterku.
Gdy tył pojazdu odjeżdża od lewej strony krawężnika lub linii. 
Kierownicę skręcamy w lewo, czyli dokręcamy do lewej linii lub krawężnika.
Natomiast gdy tył pojazdu najeżdża na linię lub krawężnik, kierownicę skręcamy w prawo, czyli odkręcamy od linii lub krawężnika.

  
Kierownicą kręcimy łagodnie w zależności od potrzeby, obserwując tor jazdy pojazdu i oceniając zachowanie naszego pojazdu. Wymagane jest wyczucie naszego auta.


 Prawidłowy układ rąk na kierownicy. 


 

Ogólne zasady jazdy do tyłu.



Zakaz kręcenia kierownicą gdy pojazd stoi - koła muszą się toczyć;
Zakaz kręcenia jedną ręką - przekładamy ręce na kierownicy zgodnie z opisem powyżej.

 

 

 Jazda w ruchu miejskim.

Przygotowanie się do kontynuowania jazdy. 


Stojąc na skrzyżowaniu przed sygnalizatorem na sygnale czerwonym i oczekując na sygnał zielony: 
- gdy stoisz pod sygnalizatorem jako pierwsza(y) oczekujesz na luzie, odczekujesz chwilę i z odpowiednim wyprzedzeniem włączasz bieg pierwszy,
- gdy stoisz jako drugi i kolejny, stoimy na luzie, sprzęgło musi być puszczone nie może być wciśnięte; 
- powyższa zasada nie dotyczy sytuacji gdy: zatrzymujemy się na stopie, ustąp i do lewoskrętu jadąc drogą z pierwszeństwem, przed przejściem dla pieszych, oczekujemy mając włączony bieg pierwszy, jesteśmy przygotowani do kontynuowania jazdy;
Zgodnie z opisem poniżej.

Wskazówka w ruchu miejskim.
- Zachowanie odpowiednich odległości (większych) od pojazdu jadącego przed Tobą - pozwoli Ci uniknąć błędu zatrzymania się na: przejściu dla pieszych, przejeździe pojazdów szynowych, skrzyżowaniu itd, 


- Gdy nie możesz zająć właściwej pozycji na drodze ( np. podczas zawracania na skrzyżowaniu lub miejscu przeznaczonym do zawracania) , poczekaj aż inny pojazd odjedzie i dopiero wjeżdżaj na właściwą pozycję; 

 - Utrzymania właściwego toru jazdy.
Tor jazdy pojazdu musi przebiegać środkiem pasa ruchu lub gdy pas ruchu jest szeroki przy prawej krawędzii. 

 


 Rozporządzenie w sprawie egzaminowania.

§ 27.
9) egzaminator zwraca szczególną uwagę na:
 

e) sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem.

Mechanizmami które służą do sterowania pojazdem są:
- pedał sprzęgła 
błędy to: brak płynności, szarpanie, gaśnięcie, oczekiwanie na czerwonym świetle z wciśniętym sprzęgłem, jazda z nogą trzymaną na pedale sprzęgła, niedociskanie sprzęgła do oporu, zbyt szybkie puszczanie sprzęgła po zmianie biegu, nie odkładanie nogi obok sprzęgła na wspornik.
- pedał hamulca 
błędy to: zbyt mocne naciskanie pedału hamulca, brak płynności, brak delikatności, hamujemy nie zgodnie z techniką kierowania pojazdem,
- pedał „gazu”  
błędy to: gwałtowne dodawanie gazu, brak płynności, falowanie pedałem gazu, ruszanie na zbyt wysokich obrotach,
- dźwignia zmiany biegów
błędy to:
szarpanie, brak wyczucia, włączenie np. biegu pierwszego zamiast trzeciego, ruszanie z biegu drugiego, trzeciego, włączanie biegu bez wciśnięcia sprzęgła, niedopasowanie biegu do prędkości, zbyt długa jazda na niskim biegu,

- kierownica 
błędy to: nieodpowiednie operowanie kierownicą, kręcenie jedną ręką, szarpanie, niewłaściwy układ rąk, trzymanie jedną ręką, puszczanie kierownicy włączając kierunkowskaz lub obsłukując wycieraczki, puszczanie kierownicy stojąc,
- hamulec pomocniczy - awaryjny (tzw. ręczny)
błedy to: nieumiejętna obsługa, brak umiejętności zwolnienia hamulca, brak użycia hamulca w razie potrzeby.

Kryterium oceniania.
Negatywnie. 

Egzaminator przerywa egzamin zgodnie z Tabela 1 z powodu.
Poz.17 Spowodowanie znacznego utrudnienia ruchu drogowego z powodu utraty panowania nad pojazdem.

 

 



 

 Obsługa Toyoty Yaris

Ustawienie fotela kierowcy w Toyocie Yaris

        

      

Fotel powinien być ustawiony prawidłowo w trzech płaszczyznach:
- wysokość fotela - wzrok na wysokości połowy przedniej szyby,
- odległość fotela od pedałów - po wciśnięciu pedału sprzęgła noga powinna być lekko ugięta i naprężona, musimy mieć swobodę podczas wciskania sprzęgła.
- pochylenie oparcia od kierownicy – opierając się plecami o oparcie, powinniśmy sięgnąć ręką do kierownicy, na umowną godzinę dwunastą.


Jedną z przyczyn gaśnięcia auta przy ruszaniu jest nieprawidłowo ustawiony fotel,
- za wysoko lub za nisko i za blisko pedałów.

 

 Otwieranie pokrywy silnika -Toyota Yaris („maski”)

    

    

 

 

 

 

 

 Obsługa nawiewu powietrza, klimatyzacji, ogrzewania tylnej szyby - Toyota Yaris.

 

 

 

 

 Regulacja wysokości kierownicy i głębokości (w pionie i poziomie)

 

 

 

 

Obsługa wycieraczki przedniej i tylnej szyby w Toyocie Yaris.

    

    

 

 

 

 Otwieranie szyb bocznych przednich, blokowanie drzwi.

    

 

 

Regulacja wysokości lusterek i reflektorów.

    

 

Poprawne, właściwe, prawidłowe - ustawienie  lusterka (lusterek) w Toyocie Yaris

Prawidłowe ustawienie lusterek, zgodnie z rozporządzeniem jest bardzo ważne, będzie nam bardzo przydatne podczas parkowania równoległego, zawracania z wykorzystaniem infrastruktury drogowej oraz podczas jazdy pasem ruchu do przodu i tyłu (na tzw. „łuku”) oraz podczas zmiany pasa ruchu.
Właściwe ustawienie : 
- lusterek : w lewym i prawym lusterku kierowca powinien widzieć bok pojazdu i obszar przestrzeni za pojazdem, w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem;
Pytanie testowe:
Na jakiej wysokości ustawiamy reflektory pojazdu gdy tył nie jest obciążony ? 
Odp. Gdy tył pojazdu nie jest obciążony wysokość reflektorów ustawiamy w pozycji "0"

 

 

 Rozmieszczenia kontrolek - nowa wersja Toyoty Yaris

 

 



ABS – układ stosowany w pojazdach mechanicznych w celu zapobiegania blokowaniu kół podczas hamowania, jako element układu hamulcowego. ABS zapobiega zjawiskom występującym po zablokowaniu kół, takim jak ściąganie samochodu w bok, wirowanie samochodu, utrata kontroli nad kierowaniem samochodem. Długość drogi hamowania pojazdu wyposażonego w system ABS w porównaniu do identycznego pojazdu bez tego systemu uzależniona jest od kilku czynników, takich jak: warunki zewnętrzne oraz umiejętności kierowcy.

ASR – system którego głównym zadaniem jest niedopuszczenie do nadmiernego poślizgu kół pojazdu podczas przyspieszania (objawiającego się ich buksowaniem).

 ESP – układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu, przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR System ten uaktywnia się samoczynnie, przyhamowując jedno lub kilka kół, z chwilą, gdy odpowiedni czujnik wykryje tendencję do wyślizgnięcia się samochodu z zakrętu.

Stabilizator poprzeczny - jest to elastyczny element zawieszenia, którego zadaniem jest przeciwdziałanie przechyłom poprzecznym pojazdu w czasie jazdy po łuku.

Nadmierny luz sumaryczny na kole kierownicy świadczy o zużytch elementach układu kierowniczego.